A KKV szektor lehet a dinamikusan fejlődő e-kereskedelem legnagyobb nyertese

Az év első hónapjai ideális időszaknak bizonyulnak a különböző e-kereskedelmi rendezvények szervezésére. Már minden szereplő kipihenhette a karácsonyi hajtás fáradalmait, rendezte a sorait és megtervezte az új év stratégiáit.

A továbbiakban igyekszünk olyan információkkal szolgálni, amelyek hathatós segítséget jelenthetnek az e-kereskedők számára a vásárlókért folytatott versenyben.

Évek óta tart a pozitív hangulat az ágazatban, hiszen az előző években gyorsuló növekedést tapasztaltunk. A 2017-es esztendő már lineáris növekedést eredményezett az azt megelőző évhez mérten, vagyis az éves növekedés nagyjából 18 százalék közül alakult.

Ezzel a hazai e-kereskedelem messze megelőzte az európai átlagot, beleértve a nyugati államok növekedési ütemét is. A 2018-as esztendőre további 16-18 százalékos növekedést prognosztizálunk, amely az e-kereskedelem jelentőségét tovább növeli a teljes kiskereskedelem berkeiben.

Az ágazat jó hangulatát fokozza az elégedett webáruházak aránya is; hatból öt e-kereskedő jobb évet zárt a tavalyi évben, mint 2016-ban. További bizakodásra adhat okot, hogy az online vásárlói bázis közel 7 százalékos növekedéséhez a vásárlási gyakoriság 11 százalékot meghaladó növekedése társul, amelyek együttesen garantálják a piac növekvő potenciálját.

Árverseny és preferencia

Az e-kereskedelem növekvő teljesítménye jelentős árversenyt szült a hazai piacon. Nem csak a Fekete Péntek és a karácsonyi időszak akciós ajánlatai forgatták fel az ágazat árképzését, hanem a nagy e-kereskedők folyamatos akciói is. A nagy webáruházak sokszor egymást túllicitálva igyekeznek megnyerni a vásárlókat, ezzel komoly nehézségek elé állítva a piac kisebb szereplőit.

A legfájdalmasabb csapás az év végi akciók során éri a kisebb tőkével és raktárkészlettel dolgozó shopokat; miközben egymást érik az akciók, a vezetőnek számító eDigital két Fekete Pénteket tart és felkészül a karácsonyi időszakra, a kicsik kénytelenek feladni az árversenyt a profitrátájuk megőrzése érdekében.

A folyamatos fokozott intenzitású árverseny pozitív hatást is gyakorol az ágazat szereplőire: jelentős mértékben megnehezíti a jelentős erőforrással bíró nemzetközi szereplők belépését, így kisebb számban jelennek meg új konkurensként a hazai piacon. Habár a 2017-es évben is megfigyelhető volt egy nemzetközi területen sikeres webáruház megjelenése, az ilyen jellegű szereplők belépése egyáltalán nem jellemző.

A rétegtermékek piaca a kicsiké

A befektetői hátteret nem igénylő, szakértelmet megkövetelő szegmensek továbbra is a kicsik vadászterülete marad.

Egyértelműnek tűnik, hogy a hazai piac nagy szereplői nem törekednek a szakmai területek kiépítésére, nem alkalmaznak szakértőket a specifikus területeken, és nem építenek árukészletet olyan termékekből, amelyek komoly mértékben megnehezítenék az ügyfélszolgálat munkáját.

Ez mindenképpen üzleti lehetőségeket eredményez a kicsik számára, hiszen ezen a területeken a nagy webplázák nem jelennek meg konkurensként.